Wielu właścicieli firm zmuszonych jest czasami do określenia swojego majątku. Wówczas należy wykonać wycenę przedsiębiorstwa, która polega na dokładnym oszacowaniu majątku firmy wraz ze wszystkimi zobowiązaniami. Taka wycena przedsiębiorstwa jest jednak dość skomplikowana i nie zawsze łatwo znaleźć odpowiednie osoby do jej wykonana. Gdzie należy się zgłosić? Jak ona przebiega? Oto nasze wskazówki.

1. Różnorodne sposoby wyceny

Wycena dokonuje się najczęściej z określonych powodów. Cele wyceny mogą być więc różne. Wyróżniamy tu np. cele informacyjne (dostarczenie uzyskanej wyceny dla potrzeb związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem), doradcza (istotą tej funkcji jest nabycie odpowiednich informacji w związku z przyszłymi transakcjami czy innymi decyzjami zarządu), mediacyjna (to źródło informacji dla przedsiębiorstwa w przypadku zakupu przedsiębiorstwa przez inny podmiot, zaś strony są rozbieżne co do wartości).

Istotną funkcją, jest ponadto funkcja argumentacyjna (dostarcza nam informacje, które dla właściciela przedsiębiorstwa mogą być argumentem w prowadzonych negocjacjach) i ostatnia funkcja – zabezpieczająca (ma na celu uchronić przedsiębiorstwo przed negatywnymi skutkami niedomówień na tle wartości). Wycenę taką stosuje się również na potrzeby właścicieli, którzy nie do końca zawsze zdają sobie sprawę, ile ich firma jest w rzeczywistości warta. Każda z nich powinna być wykonana rzetelnie i najwyższą starannością.

2. Jak wygląda taka wycena?

Wycena sporządzana jest na piśmie poprzez dokładną analizę aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa, wzięcie pod uwagę czynników ryzyka działalności, analizę konkurencji rynkowej oraz wzięcie pod uwagę wszystkich prognoz i projektów finansowych. Często właściciele dostają dokładny opis wraz z wykresami, który dokładnie określa stan majątkowy firmy.

Wycena przedsiębiorstw to dość skomplikowany i czasochłonny proces. Zajmują się tym między innymi: profesjonalne firmy dokonujące takich wycen oraz biegli z zakresu wyceny przedsiębiorstw czy z zakresu finansów. Osoba dokonująca takiej wyceny musi posiadać wiedzę o firmie oraz branży, w której ona się obraca. Również znajomość rynku jest tu kluczowym elementem do sporządzenia trafnej oceny.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z GLC

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here