Prędzej czy później większość z nas styka się z osobą pełniąca funkcje notariusza zatrudnionego w kancelarii notarialnej. Jakimi cechami powinien odznaczać się godny zaufania notariusz? Jakie sprawy załatwimy w kancelarii notarialnej? Między innymi na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Notariusz – zadania

Notariusz, dawniej bardziej znany jako rejent, to człowiek powołany i wyznaczony przez Ministra Sprawiedliwości do tego, żeby nadawać dokumentom urzędowy charakter. Kancelarie notarialne zajmują się między innymi obsługą notarialną przedsiębiorców, obsługą notarialną deweloperów oraz obsługą klientów indywidualnych. Do zadań kancelarii należy między innymi (informacje zostały zaczerpnięte ze strony https://www.notariusz-boc.eu/):

– umowa sprzedaży nieruchomości, umowa sprzedaży prawa użytkowania wieczystego, umowa sprzedaży własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu,
– umowa darowizny nieruchomości,
– umowa zniesienia własnościowych praw do lokalu,
– umowa o podział majątku wspólnego,
– testament, zapis windykacyjny,
– poszukiwanie testamentu,
– otwarcie testamentu
– pełnomocnictwo.

Kwota, którą trzeba zapłacić za dokonanie określonych czynności notarialnych, ustalana jest także przez Ministra Sprawiedliwości. Tak zwana taksa notarialna stanowi przychód kancelarii.

Cechy, którymi powinien odznaczać się notariusz

Notariusz ma bardzo poważną i odpowiedzialną pracę związaną ze sporządzaniem dokumentów mających moc prawną, takimi jak akty notarialne, różnego rodzaju umowy, dokumenty małżeńskie lub spadkowe. Faktem jest, że aby notariusz mógł wykonywać swój zawód, to musi posiadać odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje. Oprócz tego, powinien także wykazywać się cechami, które są niezbędne do tego, żeby rzetelnie wywiązywać się ze swoich obowiązków. Jak przy większości zawodów, również i w tym fachu potrzebna jest uczciwość. Rejent nie może ukrywać żadnych informacji przed klientem, tym bardziej takich, które niekorzystnie wpłynęłyby na jego interesy. Klient przychodzący do kancelarii notarialnej ma prawo oczekiwać pełnej dyskrecji. Notariusz zobowiązany jest bowiem przez prawo do zachowywania tajemnicy zawodowej, związanej z interesami zleceniodawców, nawet gdyby został odwołany ze stanowiska notariusza. W ten sposób okazuje szacunek dla prywatności klientów. Stanowisko osoby będącej urzędnikiem państwowym, oprócz uczciwości, wymaga także nieposzlakowanej opinii. Ponadto, przychodząc do kancelarii notarialnej przyjemnie jest widzieć ład i porządek. Potencjalnemu zleceniodawcy pokazuje to zorganizowanie pracowników oraz pewność tego, że dokumentacja nie zagubi się wśród tysięcy innych dokumentów. W zawodzie notariusza istotną cechą jest również umiejętność nie ulegania presji oraz odcięcie emocjonalne od prowadzonych spraw. Z drugiej strony klient oczekuje na tyle dużego zainteresowania swoją sprawą, żeby uzyskać najlepszą dla swoich interesów poradę. Dla swojego dobra, jak i dla dobra klienta, notariusz powinien być odporny na stres. Pomoże mu to w każdej sytuacji podejmować racjonalne decyzje.

Ktoś, kto musi powierzyć komuś obcemu wykonanie takich czynności jak umowa o podział majątku, otwarcie testamentu albo sporządzenie umowy kupna lub sprzedaży oczekuje, że dokona tego godny zaufania notariusz. Z biegiem lat, dzięki świadczeniu rzetelnych usług, notariusz wyrabia sobie opinię, która ma wpływ na ilość klientów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here